Onze reisroute door het geweldige Peru en een begin van Bolivia

11 november 2017 - Sucre, Bolivia

Een fijne stad met een gezellige sfeer, meer dan genoeg goede restaurants, een lokale markt en altijd lekker weer. Dan hebben we het over Arequipa. Tevens bekend om Santa Catalina, één van de grootste kloosters ter wereld en dit was een bezoek meer dan waard. Voor 1970 hadden de bewoners van Arequipa nog geen idee wat zich binnen de muren afspeelde, maar wanneer je nu dit klooster binnenstapt, sta je meteen in een andere wereld. Indrukwekkend en kleurrijk!

Daar zijn we dan: Cusco!
Wij vonden dit een van de leukste plekjes van Peru met vele bezienswaardigheden in en rondom de stad. De eerste paar dagen genoten van het levendige plein Plaza de Armas, de gezellige straatjes en wederom goede restaurants (de Peruaanse keuken is een culinaire reis), de markt waar wij ons uren kunnen vermaken en ten slotte de praatjes met de locals.

Onze eerste activiteit, de Rainbow mountain, begon al vroeg. Tijdens deze trek, naar een hoogte van meer dan 5000m, door de mooie valleien kwamen we tientallen lama's en alpacas tegen. Na een paar uur bereikten we de top en werden we beloond met de prachtige regenboogkleuren van de Rainbow Mountain, die zijn kleuren te danken heeft aan al de mineralen in de grond.
Verder leent Cusco zich perfect als uitvalsbasis voor een bezoek aan... je raadt het misschien al?! MACHU PICCHU. Dit hebben wij gedaan d.m.v. een 5-daagse tour genaamd de Salkantay. Wederom een geweldige groep mensen leren kennen en een topper als gids. Maar liefst 5 dagen lang hebben wij gehiked, met als doel onze eindbestemming 'Machu Picchu'.
Tijdens de hike loop je langs de Salkantay, een van de hoogste en indrukwekkende bergen in de Peruaanse Andes. Tevens genoten van de gezelligheid onderweg en op de kampen, de natuur, het kampvuur en de warmwaterbronnen. Op dag 4 bereikten we Agua Calientes en vanaf daar kun je naar de Machu Picchu, de heilige inca stad. Om 4.30 uur zaten wij al bij de ingang om vervolgens binnen één uur naar boven te klimmen.
Dit was onder andere één van de hoogtepunten van onze reis, maar daarbij moeten wij wel zeggen dat de hele tour, de medereizigers en de gids hier aan hebben bijgedragen.

Ik zie ons daar nog zo lopen in onze alpaca trui, wandelschoenen en afritsbroek. Het is een prachtig land met een verscheidenheid aan cultuur en landschappen die ons écht hebben verrast.

De reis voortgezet naar Copacabana aan het Titicacameer van Bolivia om Michel zijn 29 verjaardag te vieren op de 29ste weliswaar =)
Een champagne verjaardag> Feliz cumpleaños! Voor deze speciale dag iets anders geboekt dan een hostel, nl. een "zeeschelp huisje" met veel charme en uitzicht over het titicacameer.
Je kunt misschien wel raden wat wij hebben gedaan deze dagen?? Nou, niet veel. Lekker in de hangmat gelegen om te genieten van de zon en deze mooie plek. Zijn verjaardag afgesloten met een heerlijk flesje wijn en een kaasfondue. Verder hebben wij nog een dagtour gemaakt naar Isla del Sol en Isla del Luna en diezelfde avond de bus gepakt naar La Paz. Een leuke tour gehad door deze ruwe stad, uitgebreid geluncht met een leuk stel mensen en op 2 november tijdens 'Todos Santos', gewandeld over de indrukwekkende begraafplaats.

De volgende dag 70 km gefietst op een mountainbike vanuit de hooggebergte van de Amazone. Klinkt goed, nietwaar? Ook als ik vertel dat het de dodelijkste weg ter wereld is? :O
Afgronden van meer dan 1000 meter diep, steentjes die wegschieten onder de banden, kramp in onze handen van het constant remmen en een weg die zo stijl en smal is dat je niet kunt verslappen. Maar het was erg gaaf en als bewijs van het voltooien van de 'Death Road' kregen wij het beroemde t-shirt.

Vanuit La Paz zijn we naar het Amazonegebied in Rurrenebaque gevlogen in een klein vliegtuig, om vanuit daar de Pampas tour te doen. Dit keer was er geen sprake van een groep medereizigers. Wij waren namelijk alleen met onze gids en de kok en dit was best bijzonder. We hebben een hele leuke band opgebouwd gedurende deze drie dagen. Samen het eten voorbereid wat gigantisch veel was, samen gegeten en gedronken en het spel regenwormen gespeeld. Tijdens de tour hebben we verschillende dieren gespot, zoals: kaaimannen, alligators, schildpadden, apen en verschillende soorten vogels. Verder hebben we nog gevist. En deze vis, de piranha,  diezelfde avond gegeten bij het diner.
Op de laatste dag hadden wij de mogelijkheid om te zwemmen met de roze dolfijnen, terwijl de kaaimannen op de oevers lagen. Michel durfde dit aan, alhoewel hij niet bepaald comfortabel in het water lag. Ik bekeek het van een afstandje haha... oftewel, ik had het lef niet.

Zoals jullie weten komen wij met kerst terug naar Nederland. Maar niet voor lang! 2 weken maar liefst, want dan vervolgen wij onze reis naar Azië voor ongeveer twee maanden.

Hopelijk hebben jullie weer genoten van dit reisverhaal en tot de volgende! Dan vertellen we meer over Sucre, de hoofdstad van Bolivia waar wij op dit moment zijn, en de rest van Bolivia en misschien Chili =)

Ciao!

1. Charon:
    11 november 2017
    Wat een leuk verhaal weer!! Ohhh en die death road.... ik durfde het niet aan hoor 😂 Gaan jullie nog naar de zoutvlaktes? Dat is ook zo gaaf en bijzonder! Heel veel plezier nog! Xxx Kevin en Charon
  2. Michel & Elise:
    11 november 2017
    Ja morgen gaan we naar Uyuni, Charon =)
  3. Marije Maassen van den Brink:
    12 november 2017
    Gaaaf zeg; leuk om jullie verhalen te lezen! Geniet ervan. Heeee veel plezier. 🎉
  4. Bianca:
    12 november 2017
    Prachtig verhaal weer👍😊 super mooie foto’s, geniet, liefs😘