Noord Thailand en Laos! Sabaidee 🙋‍♀️

5 februari 2018 - Siem Reab, Cambodja

Sabaidee of sawatdee allemaal,
(In het Thais en Laotiaans)

Het werd tijd voor een nieuw reisverslag, want we zijn al een maand onderweg en al veel nieuwe ervaringen rijker =)

Het voelde direct al anders dan de eerste keer toen we vertrokken. We gingen minder voorbereid weg. Dat verklaart misschien ook dat we in de verkeerde trein stapten naar Schiphol, haha! Het was minder spannend dan de eerste keer en we zijn nu ook iets meer ervaren, denk ik. Alleen het afscheid nemen blijft hetzelfde, oftewel: niet leuk!

Geen visum, geen retourticket, kortom helemaal niets om te laten zien bij aankomst om aan te kunnen tonen dat we het land verlaten. Gelukkig vroegen ze er niet naar en kwamen we zonder enige opstrubbeling het land binnen. Bangkok, maar liefst vijf dagen hebben wij genoten van deze wereldstad.
Fietsend door zijstraatjes vanaf het drukke en levendige Chinatown, langs markten met ontelbaar veel kraampjes tot het zien van groene plantages. Vervolgens per long-tail boot over de kanalen van Bangkok gevaren waar je houten huisjes op palen passeert en de lokale bevolking naar je zwaait. Ten slotte bij een van die huisjes uitgestapt om te genieten van een Thaise maaltijd. Zo zijn wij begonnen met het verkennen van deze miljoenenstad. Dat misschien voor een aantal bekend in de oren klinkt, want ik heb het natuurlijk over de bekende Co van Kessel fietstour.
De bekende Grand Palace, Wat Phra en Wat Pho bezocht, nadat wij voldeden aan de kledingvoorschriften. We wisten eigenlijk wel dat we met een korte broek en top niet binnen zouden komen, maar goed. Niet altijd even goed voorbereid zal ik maar zeggen. Én die olifantenbroek is nu binnen =)
We zetten onze traditie voort en dat zijn de bezoekjes aan de markten. Onze favoriet is de weekendmarkt. Bekend als de grootste weekendmarkt ter wereld. Op dat moment was zowel ik als Michel erg blij dat we met een half lege backpack zijn vertrokken... =) =) Ruimte voor wat souvenirs!
Chinatown niet te vergeten. Zowel overdag met alle marktkraampjes, als s' avonds waar de marktkraampjes worden omgeruild voor eetkraampjes, is het er gezellig en kun je genieten van al die verrukkelijke, goedkope streetfood. Ondanks dat Bangkok gigantisch groot is, is het goed bereikbaar en toegankelijk. Opties in overvloed, zoals: tuk tuk, taxi, skytrain, longtailboot of watertaxi. Kies maar! De laatste avond vanaf de bar van ons hostel hadden we prachtig uitzicht over de stad en de Golden Mount.
Ondanks dat we even moesten wennen aan de drukte en het toerisme hebben we wel erg genoten van Bangkok.

Chiang Mai, noordelijk gelegen van Bangkok waar alles net even iets kleiner, rustiger en relaxter is. Naast verschillende tempels heeft Chiang Mai een leuke Sunday Walking Street waar je naast mooie souvenirs ook heerlijk kunt eten. De 'khao soi', als ik het goed spel, was een uitblinker. Een soep voor maar liefst één euro. Ik denk dat wij die avond wel bijna tien verschillende, nieuwe gerechten hebben gegeten. Laat de volgende activiteit hier nou net op aansluiten; een kookcursus. Wat is er nou niet leuker om zelf je eten te maken. Geldt misschien niet voor iedereen. Neem Michel als voorbeeld; hij eet het liever op dan dat hij het zelf voorbereid. Of zegt dat misschien iets over mijn kookkunsten, haha geintje. Alhoewel.. hij heeft zichzelf ook verrast, want hij was behoorlijk onder de indruk van zijn gerechten. Kortom, het was een zeer geslaagde dag.

Eén ervaring om nooit te vergeten was wel het bezoek aan een olifanten park. Na wat onderzoek te hebben gedaan zijn we uitgekomen bij een park waar de olifanten met liefde worden behandeld. Want dit is helaas niet vanzelfsprekend. Wij mochten ze voeren, met ze wandelen en ze wassen in het water.
Heel tof om het van zo dichtbij mee te mogen maken.
Vanuit Chiang Mai zijn we vertrokken via Chiang Rai, waar we de mooie witte tempel nog even op de foto hebben gezet, naar Chiang Khong. Deze plaats ligt dichtbij het grensstadje Huay Xai in Laos, waar de slowboaten naar Luang Prabang vertrekken. Meteen een leuke manier voor ons om kennis te maken met Laos door met deze boottocht over de Mekong rivier te varen in twee dagen. Tijd om lekker te kletsen met elkaar en andere reizigers, een boek te lezen, muziek te luisteren en dat onder het genot van een koud biertje. Soms weet ik even niet meer hoe ik moet zitten, maar dit is het moment om even lekker weg te dwalen. Starend naar de Mekong laat ik al die mooie momenten uit Zuid-amerika mijn gedachten passeren. Ik ben nog echt aan het nagenieten!

Drie dagen Luang Prabang was zeer zeker de moeite waard. Een schitterend uitstapje gemaakt naar de waterval ' Tat Kuang Si', kennis gemaakt met een Laotiaanse fondue/ barbeque, aan het zwembad gelegen van het hostel en ten slotte aan de Mekong yoga gedaan. Tevens mooie tempels bekeken, maar dat is vanzelfsprekend inmiddels.

Op zijn tijd een kopje koffie met een croissantje doet wel heel Frans aan, niet? Deze mix van Frankrijk & Azie komt omdat Laos een Franse kolonie is geweest en daardoor vind je er vele lekkere koffiezaakjes en bakkerijen. Ondanks het heerlijke eten blijf ik me verheugen op een lekker vers sneetje brood hoor! Daarnaast hangt er een heerlijk sfeertje in de stad en is het al leuk om er gewoon doorheen te lopen. Echt een vakantiegevoel!

De ochtend voor vertrek om 05.30 de wekker gezet. Tijdens zonsopkomst de hoofdstraten van het oude centrum bezocht, waar mensen op straat zitten om de monniken die in rijen achter elkaar lopen,  te voorzien van eten. Een mooi, bijzonder en oude traditie, die helaas wel een beetje wordt verpest door toeristen die weinig respect hiervoor tonen. Ondanks dat is het de moeite waard, want buiten de hoofdstraten zijn er nog genoeg andere plekken waar je de traditie kunt bewonderen.
Uiteindelijk toch besloten om vanaf Luang Prabang te stoppen bij Vang Vieng en daar hebben we geen seconde spijt van gehad. Aan de andere kant van de brug drie nachten geslapen in een bungalow. Vanaf daar op ons gemak wat activiteiten gedaan, zoals het huren van een scooter om de 'blue lagoon' te bezoeken. De laatste, waar een handje vol toeristen waren, hebben wij genoten van een verfrissende duik in het heldere water. Heerlijk! De rest van de plekken zitten vol met Chinezen.. die ons inmiddels een klein beetje beginnen te irriteren.
Verder hebben we nog een hele dag aan een zwembad gelegen van een luxe hotel waar ik die ochtend yoga heb gedaan. Gratis en voor niets, voor mij dan =).. en die Chinezen liggen niet in de zon, dus je hebt al snel een zwembad voor jezelf!

Vanuit Vientiane, de hoofdstad van Laos, de slaapbus gepakt naar Pakse met Raul & Ana. Twee toppers uit 't zuiden van Spanje. Weer een leuk, nieuw plekje waar we uitgenodigd zijn. Zo komen we nooit thuis, haha. Vientiane was niet heel bijzonder en daarnaast leek het erop dat we allebei iets verkeerds hadden gehad want we voelden ons niet fit.

De bus naar Pakse was een échte slaapbus. Samen met Raul & Ana kregen we het bed achterin de bus toegewezen. Stel je er niet wat van voor, want de lengte is misschien net 1.50m en dan lig je ook nog bij de airco en de motor. De oordopjes konden het geluid niet tegenhouden, helaas. Eenmaal aangekomen al snel een hostel gevonden, vlug omgekleed en richting het zwembad voor wat afkoeling.

De eerste dag van onze driedaagse scooter loop bezochten we Mr. Vieng. Van deze vrolijke man afkomstig uit Laos kregen wij een rondleiding over zijn koffieplantage. Op de weg naar Tad Lo, waar we hebben overnacht, kwamen we terecht bij een lokale markt. Hier hebben we geluncht tussen de lokale mensen. Ondanks de taalbarrière hebben we contact gemaakt met de bevolking en lekker gegeten voor weinig. In eerste instantie zul je hier niet snel gaan eten. Misschien door de armoedige uitstraling of omdat er geen toeristen zijn? Dat is juist wat ons aantrekt én een ervaring die onze reis zo bijzonder maakt. Onderweg op de scooter genoten van al het groen om ons heen en het heerlijke windje. Aan het einde van de dag een waterval bezocht en de dag gezellig afgesloten met Raul & Ana.

Na een giga pannenkoek als ontbijt de weg vervolgd naar Captain Hook op dag twee. Dan bedoel ik niet de gezworen aartsvijand van Peter Pan, maar een hele bijzondere Laotiaan die ons een rondleiding heeft gegeven door zijn dorp. Hij vertelde over de etnische bevolking, de Katu, liet ons zijn plantage zien met  o.a. koffie, kruiden en planten en vertelde over de gebruiken van de bevolking. Iedereen was zo onder de indruk dat we van nieuwsgierigheid allemaal door elkaar heen vragen stelden. Dit is echt een andere wereld. Ik kan niet in een paar zinnen vertellen wat we hebben gezien en gehoord. Tussendoor hebben we onze scooter gepakt en zijn we met dat tollende hoofd vol indrukken tijdens het toeren in de omgeving beland bij een feestje van Laotiaanse mensen. Bier gedronken en karaoke gezongen, wat een fun! Terug bij Captain Hook de zonsondergang bewonderd en vervolgens met de hele familie, meer dan 30 personen die leven in 1 hut, gegeten. Wat moet ik toch zeggen hierover? Onze slaapplek was hoog boven de grond, maar goed ook want we werden gewekt door verschillende dieren die onder ons hutje heen liepen. Knorrende zwijnen, rinkelende koeienbellen, kakelende kippen en giechelende kinderen. Na het ontbijt hebben we afscheid genomen van deze bijzondere familie. Tijdens de rit nog veel nagedacht over alle indrukken.. en nog steeds. Die laatste dag verschillende watervallen bezocht en de weg terug naar Pakse gereden. Diezelfde avond geslapen als roosjes.
Eén tientje, dat heb je nodig voor een onbetaalbare ervaring als deze! Inclusief een bijzondere slaapplek, familie diner en ontbijt. Hier worden wij BLIJ van en geeft ons energie!

Op dit moment zitten wij in het zuiden van Laos in Phan Si Don. Bekend onder de naam 'Four Thousand Islands', op 't eiland Don Det. (Eerlijk gezegd: dit is inmiddels een paar dagen geleden, want ik was van plan dit verslag eerder te plaatsen).

Op Don Det is er weinig te doen naast fietsen over het eiland, zwemmen, lezen, chillen in de hangmat en eten. Klinkt heerlijk, maar na een paar relaxte dagen hebben wij weer zin om iets te doen.

Wij beginnen dus nu aan onze toffe reisroute door Cambodja. Wat we hier doen, zien en meemaken lees je in ons volgende verslag.

Groetjes uit Siem Reap Xx

1. Jan:
    5 februari 2018
    Mooi verwoord Elise en blijf genieten
  2. Engelien:
    5 februari 2018
    Mooi weer om te lezen ik waan me er zelf al haha lekker zo doorgaan gr
  3. Oma:
    5 februari 2018
    Erg mooi verslag samen geleze met lisa en genoten en galachen
  4. Bianca:
    5 februari 2018
    Wat een mooi verslag weer, geniet want de tijd gaat snel, liefs Bianca
  5. Liesbeth dekker:
    6 februari 2018
    Eindelijk weer een reisverslag. Heerlijk om te lezen, zo benieuwd naar jullie belevenissen!
  6. Fons en Jannie:
    13 februari 2018
    Hoi globe trothers!!
    Geweldig mooi reisverslag,wat een belevenis straks komen jullie helemaal niet weer terug..
    Blijf ervan genieten zolang het kan en nog veel plezier!!!!📡🏝✈️🛵