Nog lang niet uitgekeken op Colombia!

20 augustus 2017 - San Gil, Colombia

Hola Holanda, Que tal!?

In het vorige reisverhaal stond dat wij Playa Blanca wilden bezoeken en daar zijn wij twee dagen geweest. Het was een hele klus om daar te komen. We hebben er in totaal meer dan 2,5 uur over gedaan, terwijl de terugweg slechts  1 uur duurde (althans met de boot). De busschauffeur stuurde ons, voor de plaats waar we hoorden uit te stappen, al uit de bus. Uiteindelijk stonden er veel locals met motors op ons te wachten die ons met alle plezier naar het strand wilden brengen, maar niet voor niks natuurlijk. Behoorlijk duur voor de begrippen daar, dus we liepen een eindje verder. Uiteindelijk aangekomen bij het strand en al snel een leuk verblijf gevonden voor die avond. De eigenaar van het hostel  (of hoe je het ook mag noemen, haha) was erg vriendelijk en we hebben nog voor geen 5 euro per persoon daar geslapen. Daar moeten we wel bij vertellen dat naast het prachtige uitzicht en een ontspannend geluid van de golven, het niet luxe en schoon was. Maar zeker de moeite waard en ....voor dat geld zat er ook nog een douche bij inbegrepen. Die douche was een emmertje water. Achja, als je 5 dagen op de boot zit waar ook geen douche is, dan overleven we deze twee dagen ook wel toch  =) We hebben die nacht niet heel lekker geslapen, want er was een hond die ons de hele nacht wakker heeft gehouden en... we waren ons mummy lakenzak vegeten en ik, Elise, vermoedde dat er misschien wel bedbugs in de matras konden zitten, waardoor ik de hele nacht het gevoel had dat er iets kriebelde. Niet een hele fijne gedachte en die werd HELAAS ook nog bevestigd de volgende ochend, maar dan niet in de matras, maar in mijn pannenkoek. En niet alleen in die van mij, want het zat in alle pannenkoeken, ook in die van onze Duitse vrienden. Maar goed dat het die avond ervoor donker was, want misschien hadden we dan ook wel wat ontdekt in ons eten. Gauw vergeten... we hebben in ieder geval twee heerlijke dagen gehad. Terug naar Cartagena om daar onze grote backpacks te pakken en verder te reizen naar Santa Marta.

De bus naar Santa Marta duurde al met al vier uur en was goed te doen. We kwamen aan om 22.30u. Meteen onze backpacks op onze kamer gedumpt en de stad ingewandeld opzoek naar een lekker restaurantje en die zijn er in overvloed. Met een weldaan gevoel lekker geslapen in een heerlijk tevens schoon bed =)
De eerste trip vanuit Santa Marta was een bezoek aan het vissersdorpje Taganga en vanaf daar zijn wij met de boot naar het Tayrona Park geweest om die ochtend twee duiken te maken. Voor Elise was het haar eerste duik na het halen van haar brevet en het was geweldig. Ik had zelfs nog meer lucht in mijn tank na de duik, dan Michel. Nou dan doe je wel iets goed, dacht ik! We hebben trouwens een gigantische Morene gezien en het grootste hersenkoraal van Zuid-Amerika.

Die dag erop zijn we vertrokken naar Minca. Vlak bij dit plaatsje vind je een uniek hostel met een schitterend uitzicht over Minca, Santa Marta en de Caribische zee, maar voordat je daar bent..... Je hebt twee opties: Stap achterop bij een van de motortaxi's die je de bergen in brengen of hiken. Wij hebben voor het laatste gekozen en het duurde al met al 3 uur, maar het was zeker de moeite waard.
Eenmaal aangekomen genoten van een welverdiende lunch en gechilld in super size hangmatten. Die avond met alle backpackers aangeschoven en verrukkelijke lasagne geten. De volgende ochtend om 04.45u opgestaan om verder naar boven te klimmen voor de zonsopkomst. Werkelijk een plaatje! Tijdens de weg terug een klein beetje verdwaald, maar nog net optijd voor het ontbijt. Daarna nog even in die bigsize hangmat gelegen om daarna de watervallen (Cascadas de Marinkas) te bezoeken die halverwege de route liggen. De terugweg was minder zwaar, maar nat, want we werden getroffen door een tropische regenbui.

Vervolgens hebben we een bezoek gebracht aan Tayrona Park. Eenmaal aangekomen bij het park, moesten we nog ruim 1,5 uur wachten bij de ingang, want het was druk met locals die het park ook wilden bezoeken dat weekend. De hike door het park was veruit de beste optie en vervolgde zich zigzaggend langs de kust, door prachtige palmbosen, over reuze keien en langs witte stranden met een waanzinnig uitzicht over de zee. Dit maakt het gebied tot één van de hoogtepunten van Colombia, werkelijk prachtig! Onderweg naar ons verblijf hebben wij een grote groep apen getroffen en prachtige vogels. Af en toe moesten wij gewoon even stilstaan en goed luisteren naar de geluiden om ons heen. Rond het middaguur kwamen wij aan bij camping Arricifes en zijn doorgelopen naar het strand om daar wat te eten. Na het eten begon het helaas te regenen, dus zijn we in vlot tempo terug gewandeld. Net niet op tijd.... dus onderweg een bakkerij getroffen, waar we wat hebben gedronken. Daardoor weer een leuke plek ontdekt waar we de volgende ochtend hebben ontbeten. Meer dan een houten huisje, plastic tafels en stoelen is het niet, maar de broodjes daarentegen worden in houtovens gebakken en zijn zeer de moeite waard. Vooral het warme broodje met kaas en tomaat. Dat hebben wij nog niet gehad tijdens onze reis... mmm. Oja, en we konden het chocoladebroodje ook niet afstaan (was tevens de laatste, dus nog net op tijd)
We hebben die nacht geslapen in een hangmat. We hebben btw nog niet eerder zoveel wisselende slaapplekken gehad in zo'n kort tijdsbestek
Na het overheerlijke ontbijt die volgende ochtend verder gewandeld naar Cabo San Juan. Heerlijke genoten van het mooie weer en het prachtige uitzicht. We wilden graag slapen bij een hostel op aanraden van een van de crewleden vd boot, maar helaas was dit kleine hostel al volgeboekt. Wij kregen de tip om verderop te gaan kijken en we vonden gelukkig nog een hostel die wel plek had. Want na 20 km hiken, hadden we geen zin om nog meer kilometers af te leggen voor een slaapplek. Uiteindelijk kwamen we terecht bij Ecohostel Rio Piedra. De eigenaar van het hostel was erg vriendelijk en liet ons een privekamer zien die wij voor een leuk bedrag konden krijgen. Die sloegen wij uiteraard niet af en we hadden een prachtige kamer die nacht. Na een heerlijk diner zijn we lekker op tijd gaan slapen.........lepeltje lepeltje nog wel (En zeg zelf.. hoe fijn is dat, nadat je twee weken in een stapelbed, hangmat, boot, bed met bedbugs in het matras, hebt gelegen?! :-)

De laatste trip vanuit Santa Marta was de Ciudad Perdida trail. Deze 4 daagse trail leidt je door de jungle naar een verborgen stad die rond 650 jaar na Chr. door de Tayrona indianen werd gebouwd in de diepe jungle van Colombia.
De hike was best pittig.. een flinke klim over o.a. rotspartijen, door rivieren en langs afdalingen door een prachtige natuur in wel 10 tinten groen, superrrrrmooi.
Tijdens de hike troffen we mensen van de inheemse stam. Heel indrukwekkend om te zien hoe autentiek zij nog leven. Op een avond in het kamp kwam één van de leiders vd stam langs om van alles over hun bestaan te vertellen.
De kampen waar wij s' avonds sliepen waren beter dan verwacht. Prima bedden inclusief muggennetten, goed en lekker eten en een rivier om af te koelen. Elke dag/ochtend vroeg gestart met de hike om steeds een beetje dichterbij de verborgen stad te komen.. rond de klok van 05.00 uur maakte onze gids ons dan wakker.
Elke middag, na de lunch, werden we meestal getroffen door een stortbui wat betekende dat we verder moesten over glibberige paden en rotspartijen.
Maar is de hele wandeling is net zo mooi en indrukwekkend dan de ruines en zeker de moeite waard!

Diezelfde avond na terugkomst van Ciudad Perdida nog met de nachtbus (een rit van 13 uur) naar de volgende bestemming:
San Gil> het Mekka van de outdoorsports! Besos y hasta pronto!

1. Christien:
    20 augustus 2017
    Geweldig, wat een belevenis. Blijf vooral zo genieten! En stay safe...
  2. Loes:
    20 augustus 2017
    Super gaaf!! Geniet nog lekker!
  3. Hetty:
    20 augustus 2017
    Het ene plaatje is nog mooier dan het andere! Prachtig! Blijf genieten!
  4. Bianca:
    20 augustus 2017
    Wat een belevenis, prachtig, blijven genieten en schrijven, ik geniet mee
  5. Jolanda:
    20 augustus 2017
    Wat een verhaal, knap hoor van jullie! Veel plezier!
  6. Roelie:
    20 augustus 2017
    Wat een geweldige trip, ik geniet van jullie verhalen en de prachtige foto's..
  7. Marije:
    20 augustus 2017
    Wel vroeg opstaan af en toe, maar heb je ook wat....
  8. Petra van Goor:
    20 augustus 2017
    dat klinkt geweldig! veel plezier nog!

hartelijke groeten van Jan en Petra
  9. Petra Schaper:
    Prachtige foto's!!
  10. Antoinette:
    20 augustus 2017
    Fijn & bijzonder om te lezen!
  11. Pa & Ma:
    20 augustus 2017
    Heel bijzonder om dit mee te mogen maken!
  12. Bertine dirksen:
    20 augustus 2017
    Wat een droom. En wat een belevenis! Goed dat je alles opschrijft, want anders zou je later bijna niet meer weten waar jullie allemaal geweest zijn en wat jullie beleefd hebben. Leuk om zo een heel klein beetje jullie reis te mogen meebeleven. Heel veel plezier nog!
  13. Jacqueline Kuipers:
    21 augustus 2017
    Fijn om weer wat van jullie te horen en dat jullie zo veel mooie dingen zien prachtig al die belevenissen gr Jacqueline
  14. Eveline Arys:
    22 augustus 2017
    Hey lieverds, wij zijn net terug van Cypsela. Toch wel beetje vreemd zonder jullie. Pap en mam en Wes en Lisa hadden het Super naar hun zin. pap en mam genieten nog van hun laatste daagjes. Ik had al veel gehoord maar had geen internet. Nu weer thuis jullie geweldig en indrukwekkend reisverslag gelezen. bewaar je me het recept van die bijzondere pannenkoeken.....? Jeetje wat zijn jullie een diarts. Geniet lekker verder van jullie mooie avontuur!!!!
  15. Ger Schepers:
    24 augustus 2017
    Wat een mazzelaars zijn jullie..... echt heel mooi daar. Blijf vooral genieten samen !
  16. Niels:
    2 september 2017
    Nou Elise, wij hadden de terugkomdag...hoe groot is het contrast! Prachtige herkenbare verhalen. En wat heerlijk dat je Spaans spreekt. Vooral die foto op dat net waarbij je de vallei in kijkt is adembenemend. De wereld is mooi! Enjoy. Ps. Iguazu staat nog wel op de planning toch?
  17. Nursel:
    20 september 2017
    leuke fotos gaaf geniet ervan