Onze reisroute door Cambodja

20 februari 2018 - Tanah Rata, Maleisië

Een gevarieerde reis met steden, tempels en tropische stranden door Cambodja.
Laten we beginnen met de grensovergang van Laos naar Cambodja, Siem Reap.

Dit ging allesbehalve vanzelf. Aangezien wij het zelf hadden geregeld een stuk sneller dan de directe bus. Kost even tijd, maar dan heb je wat.

En dan kom je als eerst aan bij de grens:
>stempel om het land te verlaten? 2 dollar
>gezondheidscheck?
>vaccinatieboekje? Oei, niet bij ons (gestolen in Ecuador en ook niet eerder hoeven te laten zien, op die dag na), weer 2 dollar
>visum betalen en inmiddels door mijn pasfoto's heen, opnieuw 2 dollar
>vingers scannen
>drie formulieren invullen...

Toen opzoek naar ons busje die we dus zelf hadden geregeld en gelukkig die stond er. Terwijl we eerst nog werden aangesproken door een ander bedrijf die ons vertelde dat het hele bedrijf waar wij hadden geboekt niet bestond. Haha ongelooflijk he?! Maar we zijn er... Sous Dai Cambodja!

Al vrij snel een leuke tuk tuk driver gevonden die ons rond heeft gereden door Siem Reap & Angkor. De eerste dag hebben we het landmijn museum bezocht dat is opgericht door een voormalig kindsoldaat. Het museum neemt je mee in de verdrietige geschiedenis van Cambodja en alle landmijnen waar op de dag van vandaag nog veel van in de grond zitten. Later vertel ik meer over de geschiedenis van dit land, maar eerst vertel ik jullie graag iets over onze drie favoriete tempels die wij hebben bezocht in Angkor.
Om 5.30 zaten wij klaar voor de zonsopkomst bij Angkor Wat, nadat ons tuk tuk driver ons netjes stond op te wachten om 5.00 uur s' ochtends. Direct na dit mooie plaatje doorgereden naar de Ta Prohm tempel. Dat hadden we van te voren goed uitgestippeld, want wat doet iedereen na de zonsopkomst bij Angkor Wat? Juist, zijn gaan de tempel binnen. Wij daarentegen niet, want wij gingen tegen de klok in. Om 7.15 glipten wij binnen bij Ta Prohm. Met een handje vol toeristen waren wij de enige. Deze tempel, die overgenomen is door de jungle door de gigantische bomen die over de tempels heen groeien, is wereldberoemd doordat de film Tomb Raider hier deels is opgenomen. Last but not least de Bayon tempel. Een bijzondere tempel met torens die elk vier gezichten heeft en totaal 216 gezichten telt. Aldus, onze top drie tempels in Angkor
Na een dag als hierboven beschreven is het niets fijner dan wat afkoeling te zoeken bij het zwembad van ons verblijf. Vanuit Siem Reap de nachtbus richting Sihanoukville gepakt om vanaf daar met de ferry naar het eiland Koh Rong te gaan.

Koh Rong is nu nog een paradijs voor reizigers, maar er schijnt veel te gaan veranderen. China takes over...
Momenteel hoef je het strand gelukkig niet te delen met honderden toeristen en al helemaal niet op 4K beach. Een vier kilometer lang tropisch strand waar op enkele restaurants na bijna niets te vinden is. Daar verbleven wij twee nachten op een orginele manier, namelijk in een yurt. Bekend als een Mongoolse nomadentent. Vanuit die yurt konden wij zo een frisse ochtend duik maken in de helderblauwe zee. Daarnaast zorgt het geluid van de zee voor een heerlijke nachtrust.

Een must do op het eiland is zwemmen met lichtgevend plankton. Klinkt vreemd en dat is het ook wel een beetje. Als je snelle bewegingen maakt in het water, dan licht het plankton op. Vanaf de boot jump je in de zee. In het pikke donker ga je kopje onder en overal om je heen zie je de lichtpuntjes. Magisch! We voelden ons voor even als Harry Potter ☆

Dit is één van de activiteiten die wij hebben gedaan met Adam Adventure, een boottour die je in één dag rond het eiland vaart. Gesnorkeld, gevist, prachtige stranden en een dorpje bezocht en ten slotte rondom het kampvuur gezeten met z'n allen. Een hele toffe dag!

Niks gaat hier op tijd, dus ook niet de ferry terug naar het vaste land, aldus Silhanoukville.
Gelukkig daar één nacht geboekt, zodat we de volgende ochtend op tijd zouden zijn voor de bus richting Phnom Penh. Diezelfde middag nog naar prison 21 geweest, ook wel bekend onder de naam Tuol Sluong museum. Een vreemde ervaring om in de cellen te staan waar de gevangenen destijds werden vastgehouden. En dan de foto's en portretten die door het hele museum hingen. Dat was behoorlijk heftig.
De daaropvolgende dag de Killing Fields bezocht, want alles op één dag is het iets te veel van het goeie. De Killing Fields is één van de vele massagraven van het land. Vanuit prison 21 werden de gevangen hiernaartoe gebracht. De tuk tuk driver stond ons op te wachten en vroeg vervolgens hoe het was? Pf, intens en verdrietig. De audiofragmenten nemen je echt mee terug in die tijd.

En dan bel je even naar huis om je verhalen te delen. Ik pik een traantje weg, terwijl ik vertel over ons bezoek aan het Tuol Sluong museum en de Killing Fields. Wat een triest verleden kent dit land en laat staan dat dit nog niet eens zo lang is geleden.

Diezelfde avond zit je in een restaurant die is opgericht met een missie, namelijk het opleiden van straatkinderen. Zij die een kans krijgen om iets te doen. Prachtig initiatief, waar je er velen van ziet in de steden van Cambodja. Wij in Nederland hebben zo veel kansen in vergelijking met deze kinderen/jongeren en even later worden we met de neus op de feiten gedrukt als we vanuit de tuk tuk met een andere tuk tuk driver aan de klets raken, terwijl we wachtende in het drukke verkeer wat fruit uitwisselen.
Hij vertelde dat wij blij moeten zijn dat wij zoveel kansen en mogelijkheden hebben, want hij heeft dat niet. Dit geldt voor velen. Soms lijken dingen zo vanzelfsprekend en ik begrijp ook dat dit wat cliché in de oren klinkt, maar dit raakt ons en zet je aan het denken...

Cambodja, vriendelijke mensen die je met een brede glimlach begroeten, heeft ons geraakt.
A Khun! Oftewel bedankt voor deze ervaringen!

We eindigen in Phnom Pehn met een gezamenlijk diner en divers gezelschap, die als maar groter werd die avond, in ons hostel. We eten met onze handen (zoals het hoort hier, haha) en kletsen ondertussen over van alles en nog wat.
Één van de vele redenen wat het reizen zo leuk maakt♡

Ik heb nog niet verteld waar wij nu inmiddels zijn beland? 🥁

MALEISIË =)

En voor wie nieuwsgierig is op welke dag wij terug komen? 9 maart, dan hebben wij een vlucht vanuit Singapore naar Amsterdam. Tot snel!

1. Antoinette:
  4. Niels:
    2 woorden: snorkelen!sipadan!
  5. Bianca:
    21 februari 2018
    Prachtig en indrukwekkend, elk verhaal weer, tot gauw, geniet🍀
  6. Susan Kremers:
    21 februari 2018
    Bijzonder om te lezen! Geniet er nog even van!
  7. Bert en jeannette:
    21 februari 2018
    Wederom een top verhaal en wat een indrukwekkende avonturen. En nu nog Maleisië Prachtig land om te ontdekken...geniet met volle teugen en laat je niet peopelen! Blijf op je hoede.
  8. Jan:
    tot 9 maart veel plezier nog
  9. Margaret:
    22 februari 2018
    Prachtige verhalen! Nog even lekker doorgaan met avonturen beleven en vooral....genieten!😘
  10. Sylvia delil:
    7 maart 2018