Galapagos & Ecuador... en een begin van het prachtige Peru!

20 oktober 2017 - Cusco, Peru

GALAPAGOS! Een unieke plek kun je wel stellen. De diversiteit aan dieren hebben hier geen natuurlijke vijanden, wat maakt dat ze zich weinig aantrekken van onze aanwezigheid. Je kunt ze dus van héél dichtbij bewonderen. Denk aan zeeleeuwen, alleen het geluid dat ze maken en de manier hoe ze zich gedragen, al is dat vooral heel lui, is geweldig om te zien. Tevens de broedende vogels midden op het wandelpad en de leguanen waar je bijna over struikelt.
Elk eiland is een eigen wereld opzich, want de omstandigheden op de eilanden zorgen ervoor dat de dieren en planten per eiland van elkaar verschillen. Daar kan geen les biologie tegenop. Wij hebben gekozen om eerst een eiland op onszelf te verkennen> "San Cristobal". Daarna een 5-daagse cruise, want tijdens een cruise reis je voornamelijk in de nacht en overdag bezoek je de verschillende eilanden. Dat was best luxe... het leek wel een 'mini' vakantie gedurende onze reis. Even niet sjouwen met onze backpack.
Na de cruise zijn wij naar Santa Cruz geweest. Hier hebben wij o.a. gedoken, een bezoek gebracht aan Las Grietas (prachtig stukje zwemwater omgeven door hoge rotsen), Charles Bingford street bezocht waar je lekker kunt smullen van verschillende soorten verse vis in een gezellig straatje.
We kunnen jullie nog veel meer vertellen over de Galapagos, want hier raak je snel over uitgekletst. De duiken die we hebben gemaakt in Kicker Rock, Seymour North en Mosquera waren voor ons het hoogtepunt. Gedoken met een spelende zeeleeuw, gigantische schildpadden en scholen barracuda's gezien. Niet te vergeten de Galapagos haaien én de hamerhaai gespot. Het onderwaterleven is te gek!

Voordat we onze reis verder konden vervolgen moesten we een stop maken bij het consulaat in Guayaquil. Met de vel gekleurde roze noodpaspoorten hebben we onze reis vervolgd naar Cuenca.
We hebben een prachtige wandeling gemaakt in El Cajas, een free walking tour gehad en lekker op ons dooie gemak de stad verkend. Ook hier weer veel restaurants ontdekt én een hele vriendelijke man die fantastisch kan koken. Elke keer als we kwamen eten verraste hij ons met iets lekkers van het huis. Geweldig om te zien hoeveel passie deze man heeft. We konden hier zo aan het werk. Michel in de bediening en Elise in de keuken. Dat klonk even als muziek in de oren! Toch de keuze gemaakt om door te reizen...

Tijdens ons verblijf op de Galapagos een Ecuadoriaan ontmoet die familie heeft in Cuenca. Hij heeft ons een avond mee uit genomen. Erg gezellig en lekker gegeten samen en tot slot nog een afzakkertje genomen in ons hostel waar het tot in de late uren gezellig is.

Next destination... Mancora! Naast dat het hier altijd mooi weer is, is het tevens de perfecte plek om te leren surfen. De eerste paar dagen vanaf ons badlaken, met een verse kokosnoot in de hand, genoten van de beginnende stuntelende surfers, voordat wij er zelf aan moesten geloven. Nadat wij allebei les hebben gehad gingen we vol enthousiasme met ons surfboard de zee in om zonder leraar een golfje te pakken. Haha,  we hadden al snel ons surfboard geparkeerd en ons genesteld op ons badlaken. We waren iets te volmoedig, want de eerste golf had ons al te pakken en sleurde ons naar het strand, haha. We moesten er zelf om lachen. Maar wel weer een ervaring rijker. Leren surfen heeft iets meer tijd nodig ;-)

Na vier zonnige dagen ging we de reis voortzetten naar Huaraz, maar eerst onze maag vullen met wat lekkers. Dat kun je maar al te goed hier: ceviche, verse tonijn, thaise gerechten of pizza? De restaurants zijn betaalbaar en voortreffelijk.
De laatste avond waren we van plan om naar een Thai te gaan, voordat we de nachtbus zouden pakken, maar ivm een voetbalwedstrijd Argentinië-Peru was het restaurant gesloten. Jammer, maar we hadden een plan B "L Serena". Daar waren we al 1x keer eerder geweest, maar is voor reizigers niet heel voordelig, maar wel héél lekker. Dus waarom ook niet? Met een lege maag kun je niet de bus in! Wederom voortreffelijk gegeten... kwijl ;-)

De rit naar Huaraz, 20 uur maar liefst, verliep goed. Het duurt soms zo lang, omdat de bus regelmatig stopt om straatverkopers binnen te laten die van alles aanbieden, zoals:  fruit, snacks, jelly's, nootjes, frisdrank etc. Je hoeft dus absoluut niet bang te zijn om honger te lijden =)

Aangekomen in Huaraz...
De eigenaren van ons hostel (een Peruaanse familie) zijn schatten van mensen. Zij deden er alles aan om het ons na de zin te maken. Bij binnenkomst kregen wij direct een pot coca thee. Coca bladeren geven energie en helpen tegen hoogteziekte en tijdens onderstaande hikes hadden we deze blaadjes bij ons. Gilf, de eigenaar van het hostel en tevens gids geweest,  heeft ons goed geadviseerd en voorbereid op de verschillende hikes.
Hike 1> Wilcacocha, een voorproefje op de rest. Eerst wennen aan de hoogte.
Hike 2> Laguna 69, een magische plek, die letterlijk en figuurlijk je adem wegneemt. De hoogte van deze lagune ligt op 4600m en is absoluut de moeite waard om te wandelen, want na 2,5 uur wandelen, beter gezegd: klimmen, krijg je een geweldig uitzicht!
Hike 3> Santa Cruz
Een 3-daagse hike die door velen als één van de mooiste wandelroutes ter wereld wordt beschouwd. Deze toffe hike brengt je langs open valleien, oevers van felblauwe lagunes en hoge besneeuwde bergtoppen.
We loved it! Een super ervaring in daadwerkelijk een prachtige omgeving met een hele leuke groep mensen. Wat hebben we genoten. Overdag kon de temperatuur oplopen tot 25 graden en diezelfde nacht lagen wij in de tent te koukleumen. Met de winterjas aan in de slaapzak op een joga matje. Dat klinkt niet heel comfortabel, hé? Haha, dat was het ook niet. Af en toe schrokken we ook wakker met een hele droge mond en weinig zuurstof. Dit heeft te maken met de hoogte, maar het was knus in de tent toch Michel & Yorn? De tweede dag was ik niet heel fit. Na een stevige wandeling van zes uur heb ik wat geslapen en mezelf opgefrist in de rivier. Ja, want toiletten en douches zijn er niet. Vooral dat laatste is vooral lastig als je heel nodig moet midden in de nacht en je geen papier en zaklamp kunt vinden en er eigenlijk ook niet uit durft, oei!
De laatste avond met de hele groep onszelf beloond met een rijke maaltijd, want dat hadden we wel verdiend.
Wat sliep dat bed fijn in vergelijking met het joga matje... heel comfortabel 😁

Lima, een moderne stad aan de kust van Peru, onze volgende bestemming. Wij verbleven in de wijk Miraflores, hier vind je veel restaurant en winkeltjes. Ons hostel kwam met een leuk initiatief om arme kinderen van eten te voorzien en hier hebben wij aan meegeholpen. Met de reizigers uit ons hotel hebben we ongeveer 75 hamburgers gebakken en uitgedeeld in een arme wijk, gelegen in Lima. Dit was een bijzondere ervaring.
Na een paar dagen was het plan was om te vliegen Cuzco, maar helaas twee keer achter elkaar is de vlucht geannuleerd. De eerste keer zijn we samen met twee Engelsen (ontmoet tijdens de Santa Cruz) terug gegaan naar de stad. Een nieuw hostel gepakt en er een gezellige avond van gemaakt. De tweede keer daarentegen hebben we de vlucht omgeboekt naar Arequipa. Tja, je moet toch wat, want dit schoot niet op. Dan merk je in alle opzichten dat je niet in Nederland/Europa bent, want ze sturen je van het kastje naar de muur. Het enige wat je kunt is.....>rustig blijven én dat is in dit soort situaties soms best lastig, haha! Uiteindelijk veilig aangekomen in Arequipa/Peru. We kijken uit naar ons verblijf hier en alle mooie momenten/ervaringen die ons staan te wachten in Peru...

1. Bert en jeannette:
    20 oktober 2017
    Geweldig reisverslag weer..en wat een prachtige beleving .vooral de galapogos eilanden....zou ook eigenlijk ons volgende reisdoel moeten worden...we spreken elkaar hier vast nog wel eens over...blijf genieten van alles wat er op jullie mooie pad komt maar bovenal van elkaar...♥️♥️🍀🍀💋💋
  2. Jolanda:
    20 oktober 2017
    Wat een mooi verhaal weer. Wat maken jullie wat mee. Veel plezier nog, gr Jolanda
  3. Bertine dirksen:
    20 oktober 2017
    Wat een prachtige foto’s van de natuur, gerechten, en van jullie zelf natuurlijk! Wat een ervaringen. Geniet nog maar lekker!
  4. Sanne:
    20 oktober 2017
    Een mooi verhaal en wat een super mooie foto’s. Geniet! xx
  5. Engelien:
    21 oktober 2017
    Wat een belevenis geweldig dat jullie dit met ons delen.nog veel plezier en tot horens💕💕💕💕🌞🌏🏝
  6. Sandra:
    21 oktober 2017
    Weer een prachtig verslag met hele mooie foto's. Wat beleven jullie veel bijzondere momenten samen. Echt super!!!
    Veel liefs uit Enter xxx
  7. Bianca:
    Prachtig! Geniet gewoon verder😜👍😘
  8. Ger Schepers:
    21 oktober 2017
    Wooooo....... en weer zit ik hier stikjaloers in het koude Nederland. Wat zijn jullie met een prachtige reis bezig, zeg !! Wat een fantastische plekken zien jullie. Nog mooi een aantal weken genieten. Groetjes !!!!!!!!!!!
    ps. Ik stuur gauw wat foto's van mijn huissie.......
  9. Fons en Jannie:
    24 oktober 2017
    Geweldige ervaring,en prachtig om allemaal te zien en van te genieten,en beleef bijna mijn eigen jeugdjaren.
    Heel veel plezier nog en blijf genieten🍺🍹👍groetjes Jannie en Fons.
  10. Damian:
    7 november 2017
    ik vind de fotos mooi hoop dat je weer terugkomt. groetjes van damian